מרחב למידה: תקשורת וחברה

פורטל התלמידים והמורים הרשמי

משרד החינוך

המנהל למדע ולטכנולוגיה

הפיקוח על מגמת טכנולוגיות תקשורת

תכנית לימודים ב"תקשורת וחברה"
מעודכנת לשנה"ל תשפ"ו

לחלק החובה (70%)

מעודכן מאי 2025

יו"ר ועדת המקצוע: פרופ' מוטי נייגר

עורך אקדמי: ד"ר אייל זנדברג

מר יוסי בר דוד – מנהל תחום דעת טכנולוגיות תקשורת משרד החינוך

ריכוז ועריכה: גב' נועה לאופר - מדריכה

חינוך לתקשורת בדרך לעיצוב זהותו של הלומד ('האני מאמין')

אחת מהנחות היסוד בלימודי המקצוע, מתבססות על האמירה המפורסמת שטבע מרשל מקלוהן: "המדיום הוא המסר". המדיום איננו רק אמצעי טכני להעברת מידע אלא הוא מעצב את מרחב השיח ואופיו. ...

תכנית הלימודים ב"תקשורת וחברה", המבקשת להיות רלוונטית לסביבת חיינו ובעיקר לסביבתו של הלומד הצעיר, חייבת להיות ערנית לשינויים הטכנולוגיים ולהשפעותיהם על השיח התקשורתי. מטרתנו היא לחנך את תלמידנו לתקשורת ללא כחל וסרק. להבין ולפענח את שפת התקשורת המדוברת והלא מדוברת האופפת אותנו מכל עבר. עלינו לעורר ולחדד בקרבם את חוש הביקורת ולהפוך את הצורך לשאול שאלות ל'טבע שני'.

💡 מהן השאלות הבסיסיות והתובנות שתלמידי התקשורת חייבים לשאול?

להטמיע בקרב התלמידים את ההבחנה מי מרוויח מפרסום המידע ומי מפסיד?
• היכן מפורסם המידע? מהו עיתוי הפרסום ומדוע?
• מה לא מפורסם? לתהות מה מקור הפרסום?
...

• מתי חופש הביטוי הופך ל'נגוע' בהסתה פרועה?
• להבין שכוחם של אמצעי המדיה המסורתיים מזמן אינו מצטמצם רק בדיווח ובסיקור המציאות, אלא הם 'ממסגרים מציאות' ומכאן גם את תפיסת עולמנו הערכי.
• החינוך לתקשורת הוא גם החינוך למשולש הערכים שיש להטמיע בלומד: הקשבה, סובלנות וכיבוד הדעה ההפוכה והחריגה.

🗺️ מפת הזירות והנרטיבים המרכזיים

זירת העל:
• קיימים גורמים המאיימים על תפקודה של התקשורת כ"רשות רביעית".
• זירת העל תספק כלי ניתוח להתרת הקשרים הגלויים והסמויים במערכת היחסים המורכבים במשטר דמוקרטי.
...
זירת תקשורת תמצית הנרטיב
זירת העלחלון לכל הזירות, הבנת שפת התקשורת.
זירה 1: מציאותכלי עבודה להבנה ביקורתית.
זירה 2: גלובליזציהעיצוב זהות בעידן דיגיטלי גלובלי.
זירה 3: חדשותעיצוב תיווך המציאות ע"י גורמים שונים.
זירה 4: סאטירהמותחת את גבולות חופש הביטוי.
זירה 5: דיגיטלשינויים ביחסי הכוח בחברה.
זירה 6: ריאליטי'מציאות' מניפולטיבית וסטריאוטיפית.
זירה 7: קליפיםהבניית מציאות ושכפול דימויים.
זירה 8: ספורטעיצוב תפישות לאומיות ומגדריות.
זירה 9: פרסוםהצגת אידיאל (יופי, צריכה) מנקודת מבט מסוימת.

🛠️ "ארגז כלים" בסיסי להבנת התקשורת

מושגים חוצי זירות מרכזיים בתוכנית הלימודים

המושגים הבאים הם בבחינת "כלי עבודה" וביחד הם "ארגז כלים" בסיסי להבנת השדה התקשורתי. הבנת המושגים הללו חיונית להבנת הזירות באופן מעמיק ומלא. ...
המושג הסבר קצר
חופש ביטויעקרון יסוד בדמוקרטיה. גבולות המותר והאסור.
הבנייה חברתיתהתקשורת אינה משקפת מציאות אלא מבנה אותה.
גלובליזציהתהליכים עולמיים מול מקומיים, אימפריאליזם תרבותי.
שימושים וסיפוקיםהקהל אקטיבי ובוחר מדיה לסיפוק צרכים.
ייצוג ומיעוטיםמי מודר? מי מוצג בסטריאוטיפ?
אתיקהכללי התנהגות מוסריים מעבר לחוק.
דטרמיניזם טכנולוגיהטכנולוגיה (המדיום) מעצבת את החברה והמסר.
תפקידי התקשורתסיקור, בידור, ביקורת השלטון, חיברות.
סדר היוםמי קובע על מה נדבר? (Agenda Setting).
עיצוב משמעויותקונוטציות, סמלים ופרשנות.
הגמוניההנצחת האינטרסים של הקבוצה השלטת.
בינה מלאכותיתאתגרים חדשים של פייק ניוז ופרטיות.

🧭 על מושג הדילמה

בתוכנית הלימודים אנו עושים שימוש בדילמות ככלי חינוכי. הדילמה היא בעיה שיש לה כמה אפשרויות התמודדות, ובכל אחת מן האפשרויות לא ניתן להגיע לפתרון מושלם, אלא יש רווח ומחיר. ...

חשוב להבחין בין דילמה (התמודדות פנימית בין ערכים מתנגשים) לבין מחלוקת (חיצונית). השימוש בדילמה מחדד את ההבנה כי לאנשים שונים יש עולם ערכים שונה, וכל הכרעה היא לגיטימית.
עבור למפת הזירות ⬅️