פורטל התלמידים והמורים הרשמי
משרד החינוך
המנהל למדע ולטכנולוגיה
הפיקוח על מגמת טכנולוגיות תקשורת
לחלק החובה (70%)
מעודכן מאי 2025
יו"ר ועדת המקצוע: פרופ' מוטי נייגר
עורך אקדמי: ד"ר אייל זנדברג
מר יוסי בר דוד – מנהל תחום דעת טכנולוגיות תקשורת משרד החינוך
ריכוז ועריכה: גב' נועה לאופר - מדריכה
| זירת תקשורת | תמצית הנרטיב |
|---|---|
| זירת העל | חלון לכל הזירות, הבנת שפת התקשורת. |
| זירה 1: מציאות | כלי עבודה להבנה ביקורתית. |
| זירה 2: גלובליזציה | עיצוב זהות בעידן דיגיטלי גלובלי. |
| זירה 3: חדשות | עיצוב תיווך המציאות ע"י גורמים שונים. |
| זירה 4: סאטירה | מותחת את גבולות חופש הביטוי. |
| זירה 5: דיגיטל | שינויים ביחסי הכוח בחברה. |
| זירה 6: ריאליטי | 'מציאות' מניפולטיבית וסטריאוטיפית. |
| זירה 7: קליפים | הבניית מציאות ושכפול דימויים. |
| זירה 8: ספורט | עיצוב תפישות לאומיות ומגדריות. |
| זירה 9: פרסום | הצגת אידיאל (יופי, צריכה) מנקודת מבט מסוימת. |
| המושג | הסבר קצר |
|---|---|
| חופש ביטוי | עקרון יסוד בדמוקרטיה. גבולות המותר והאסור. |
| הבנייה חברתית | התקשורת אינה משקפת מציאות אלא מבנה אותה. |
| גלובליזציה | תהליכים עולמיים מול מקומיים, אימפריאליזם תרבותי. |
| שימושים וסיפוקים | הקהל אקטיבי ובוחר מדיה לסיפוק צרכים. |
| ייצוג ומיעוטים | מי מודר? מי מוצג בסטריאוטיפ? |
| אתיקה | כללי התנהגות מוסריים מעבר לחוק. |
| דטרמיניזם טכנולוגי | הטכנולוגיה (המדיום) מעצבת את החברה והמסר. |
| תפקידי התקשורת | סיקור, בידור, ביקורת השלטון, חיברות. |
| סדר היום | מי קובע על מה נדבר? (Agenda Setting). |
| עיצוב משמעויות | קונוטציות, סמלים ופרשנות. |
| הגמוניה | הנצחת האינטרסים של הקבוצה השלטת. |
| בינה מלאכותית | אתגרים חדשים של פייק ניוז ופרטיות. |