מושגי מפתח (לחצו להסבר)
📻 שידור ציבורי
📺 תקשורת מסחרית
🏛️ הון-שלטון-עיתון
שידור ציבורי מול שיקולים מסחריים
שידור ציבורי צריך להיות מנותק משיקולים מסחריים ועל כן להיות ממומן על ידי המדינה (תקציב, מיסים). שידור ציבורי אמור לפנות לכלל הציבור, לייצג את האינטרסים שלו ולתת קול למגוון קבוצות (גם אם הרייטינג נמוך יותר).
בישראל מדובר בתאגיד השידור הציבורי "כאן" (טלוויזיה ורדיו) וכן בגלי צה"ל.
הדילמה המרכזית
האם על המדינה לממן שידור ציבורי, ובכך ליצור תלות פוטנציאלית של התקשורת בשלטון, או שיש להפריטו ולהפקירו לכוחות השוק?
✅ בעד פירוק / הפרטה
❌ נגד (בעד שימור המימון)
הטיה פוליטית ואי-נחיצות
שר התקשורת שלמה קרעי טען: "אין לו מקום, גל"צ? חושב שצריך להפריט". הטענה היא שהתקשורת הציבורית מוטה פוליטית ("שמאלנית מדי") ואינה משרתת את כלל הציבור שמממן אותה.
אין דמוקרטיה בלי שידור ציבורי
שידור ציבורי חזק ועצמאי הוא תנאי לדמוקרטיה. הוא מאפשר יצירת תוכן איכותי שאינו תלוי ברייטינג ובאינטרסים של בעלי הון, ומחויב לאמת העיתונאית בלבד.
יעילות כלכלית ותחרות
בשוק הפרטי ייכנסו שחקנים חדשים ותחרותיים. חברות פרטיות יכולות לממן הפקות איכותיות (כמו סדרות הדרמה של כאן 11) ללא צורך בכספי המיסים של האזרח.
סכנת התלות בהון ובשלטון
ללא מימון ציבורי מוגן, התקשורת תהיה תלויה לחלוטין בבעלי הון (פרסומות) או בגחמות של פוליטיקאים שיאיימו בסגירת הברז. "שידור ציבורי יכול להתפתח רק בסביבה של חופש ביטוי".